Григоряк О.В. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Григоряк Оксана Вікторівна

аспірантка Бердянського державного педагогічного університету

ksjushagrigorjak(at)mail.ru

Науковий керівник – к. пед. н. Пелагейченко М.Л.

 

 

Сьогодення вимагає від майбутнього вчителя технологій не лише ґрунтовних знань з обраного предмету, ерудованість, володіння педагогічним тактом та майстерністю, але й уміння впроваджувати новітні технології в освітню діяльність. Сучасні підходи, методи, техніки та технології надають можливість зробити проектування на уроках технологій цікавим, креативним, пізнавальним. Серед різноманіття методів вільного мислення, інтенсифікації розумової активності і прискорення творчого процесу використовують: «список 100», «синектика», «дизайн-аналіз», «мозковий штурм», «асоціації», «каучинг», слід відзначити метод ««Mind Maps».  

  

В літературі зустрічаються різні переклади терміну ««Mind Maps» – «карти пам’яті», «карти розуму», «інтелект-карти», «майнд-мепі», «ментальні карти». Даний метод був запропонований відомим письменником, лектором та консультантом з питань інтелекту, психології навчання і проблем мислення Тоні Бьюзеном.

 

Ментальні карти набули широкої популярності при вивченні рідної та іноземних мов. Дана техніка допомагає розблоковувати творчу уяву, скласти план написання твору, переглянути і нагадати словарний запас, організацію ключових фраз. З її допомогою можна резюмувати книги, вірші і п'єси, аналізувати засоби масової інформації і друкарські статті. На уроках математики ментальні карти можуть бути використані для запису даних і сортування формул. Вчителям історії дана техніка може бути використана для підсумовування інформації і сортування фактів, що мають відношення до історичних подій. При вивченні дизайну та технологій метод ментальних карт дозволяє спланувати діяльність, генерувати креативні ідеї та оцінити результати проведеної роботи.

 

Тож, ментальна карта – метод візуалізації та альтернативного запису систематизованої інформації графічним способом.

 

У порівнянні з традиційною системою запису, що використовується у вищих навчальних закладах, при підготовці майбутніх вчителів технологій ментальні кари мають ряд особливостей:

 

  1. 1.      Радіальний запис - головна тема, на якій фокусується увага, розміщується в центрі аркуша (дошки). Запис здійснюється у різні сторони від головної теми.
  2. 2.      Асоціативні слова – ключові слова, що характеризують різні грані головної теми (підтеми, напрямки розгляду). Для наочності асоціативні слова можуть мати вигляд малюнків, графіків, діаграм.
  3. 3.       Кольорові зв’язки – ключові слова розміщуються на символічних «гілках» різного кольору з метою кращого запам’ятовування та розвитку абстрактного та асоціативного мислення.

 

Основними властивостями ментальних карт є:

 

Øнаочність - дозволяє проглянути і відновити ідею цілком практично одним поглядом;

 

Øестетичність – має вигляд малюнка приємного на вигляд;

 

Øне однорідність – на різних гілках можуть відображуватися поняття з різними якостями.

 

Метод ментальних карт може використовуватись як при індивідуальній роботі, так і в групі. Умовою для успішного використання техніки майбутніми вчителями технології є дотримання ряду правил, щодо створення ментальних карт (на основі порад Тоні Бьюзена):

 

  1. 1.      Ключові слова розміщуються виключно на гілках, а не в ромбах чи паралелограмах.
  2. 2.      Кожна гілка містить лише одне слово, що дозволяє підібрати узагальнююче слово та розвинути асоціативне мислення.
  3. 3.      Довжина гілки дорівнювати довжині слова.
  4. 4.      Слова пишуться друкованими літерами для кращого сприйняття та чіткості усієї ментальної карти.
  5.  5.      Розмір літер та товщина гілок залежать від ступеня важливості ключових слів
  6. 6.      Основні гілки виконуються різними кольорами, що сприяє цілісному і структурованому сприйняттю.
  7. 7.      Дозволяється замінювати ключові слова малюнками та символами. Бажано мати малюнок для центральної (головної) теми. Ментальна карта може цілком складатися з малюнків.
  8. 8.      Велике розгалуження гілок об’єднується у контур, що дозволяє уникнути змішування із сусідніми гілками.
  9. 9.      Планування та організація роботи передбачає раціональне використання простору, не допускається порожнини та щільне розміщення гілок.
  10. 10.Виконання невеликих ментальних карт рекомендовано на аркуші паперу формату А4, для великої теми – А3. Рекомендовано розташовувати аркуш горизонтально.

 

Цей метод є легким, ефективним та цікавим при формуванні культури проектної діяльності майбутніх педагогів-спеціалістів, оскільки дає можливість використовувати опорні та нові знання, встановлювати зв'язок між головною темою та ключовими словами, розвинути пам'ять, асоціативне мислення та творчу активність, генерувати нестандартні ідеї та знаходити несподівані рішення, виховати самостійність та відповідальність удосягненні певної мети.

 

Отже, можна стверджувати, що при підготовці майбутніх вчителів технологій метод «ментальні карти» може бути використовуватись з метою:

 

$1·          планування діяльності

 

$1·          систематизації інформації

 

$1·          створення нових цікавих ідей

 

$1·          пошук рішення нестандартної ситуації

 

$1·          підведення підсумків.

 

Література

 

1.   Буряченко С.Д. Використання Інтелект-карт як різновиду інноваційних методів формування у студентів світоглядних позицій// Сучасні тенденції і педагогіці та психології: новий погляд. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, Україна 30-31 березня 2012року) Одеса, ГО «Південна федерація педагогіки», 2012 – С. 64-66.

 2.   Василенко Т. Mind Maps – опыт использования[Електроннийресурс]. – Режим доступу: http://www.improvement.ru/zametki/mindmap

 3.   Губернієв В.Познайомимося з ментальними картами? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mind-map.ru/?s=25&d_id=24

   4.   Игнатова Е. Ментальные карты: что это и как они помогают при подготовке к экзаменам? [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.stimul.biz/ru/lib/articles/exam/

 

 

 

 

  • Вконтакте
  • Facebook

Пошук на сайті: