Ви тут: Home Форум ПГК Історія ПГК Про ПГК 2013 Матеріали ІІ інтернет конференції Жердецька І.В. ВПЛИВ СТАВЛЕННЯ БАТЬКІВ ДО ДИТИНИ НА ФОРМУВАННЯ ЇЇ САМООЦІНКИ
Жердецька Інна Василівна
студентка НПУ імені М.П.Драгоманова
Науковий керівник –
кандидат психологічних наук
Є.В.Кучеренко
Актуальність теми зумовлена тим, що у сучасному суспільстві проблема дитячо-батьківських відносин як чинника психофізичного благополуччя дітей в умовах сім'ї набуває особливої актуальності, оскільки є однією з найважливіших складових державної політики збереження здоров'я нації. Ранній емоційний досвід дитини має провідне значення для формування її особистості. Вирішальну роль у розвитку особистості дитини відіграють стосунки з близькими дорослими. Відомо, що стиль виховання дітей у сім'ї визначається не тільки любов'ю матері до них, але і, значною мірою, культурними традиціями, вимогами суспільства, установками батька й матері відносно дитини. Відповідно до вітчизняної культури, виховання будується в рамках парадигми «заохочення – покарання». За гарні (з погляду батьків) вчинки дитину хвалять, виконують її бажання; якщо ж дії дитини входять у протиріччя з уявленнями батьків про гарну поведінку, вони оцінюються як погані, караються. Зазвичай негативна оцінка дорослих викликає у дитини негативні емоційні переживання, що спонукає її до перегляду своїх дій, до корекції вчинків в тому напрямку, який заданий вимогами батьків. Проте такий процес засвоєння соціальних норм є лише найзагальнішою, приблизною схемою, що не враховує ні індивідуальних особливостей дитини, ні характеру її відносин з батьками, ні соціальної ситуації розвитку особистості конкретної дитини в цілому. Але, батьки і педагоги в своїх виховних діях неусвідомлено спираються саме на таку схему засвоєння дитиною позитивного соціального досвіду. Не знаходячи альтернативи негативній оцінці, у разі виникнення у вихованця труднощів (і тим більше відхилень) в процесі оволодіння соціальними нормами, дорослі починають зловживати нею. Більш того, негативна оцінка батьком чи матір’ю вчинків дитини часто розповсюджується на її особистість в цілому, обумовлюючи таким чином фрустрацію відразу двох життєво важливих соціальних потреб: потреби в позитивній оцінці з боку оточуючих і потреби в самоповазі. Питання, присвячені проблемі дитячо-батьківських відносин, розглядалися вченими впродовж всього розвитку психологічної науки і практики.
У вітчизняній психології дослідженнями в цій сфері займалися такі науковці як Л.І. Божович, Л.С. Виготський, І.В. Дубровіна, М.І. Лісіна, О.М. Леонтьєв, В.С. Мухіна, Г.Т. Хоментаускас, Д.Б. Ельконін та ін. У роботах цих авторів, зокрема, зазначається і той вплив, який чинять дитячо-батьківські відносини на розвиток такого стрижневого утворення особистості дитини як самооцінка. В експериментальних дослідженнях накопичені дані про специфіку становлення самооцінки у дошкільному (Н.М.Авдєєва, Н.Е.Анкудінова, О.О.Архіпова, Л.І. Божович, В.О.Горбачова, М.І. Лісіна, А.І.Сильвестру, Р.Б.Стьоркіна і інші) та у молодшому шкільному віці (Т.В.Галкіна, І.В.Дубровіна, А.І.Ліпкіна, С.М.Юлдашева, Т.І.Юферева і інші). Але більшість досліджень спрямовані на вивчення впливу батьківського ставлення до дитини, стилю батьківського виховання на розвиток особистості дитини, її самосвідомості і самооцінки. В той же час, недостатня увага приділяється ставленням самої дитини до батьків, до сімейної ситуації в цілому, хоча саме вони багато в чому обумовлюють соціальну ситуацію розвитку особистості дитини, особливо у дошкільному та молодшому шкільномувіці.
Загальна самооцінка формується у молодшому шкільному віці. Існують також і конкретні самооцінки, які ситуативні і здатні коливатися. Коливання конкретної самооцінки викликають ситуативні зміни в житті людини: успіх або невдача, порівняння себе з іншими, вплив соціуму тощо. У молодшому шкільному віці соціальні відносини все більше розширюються і диференціюються. Соціальний світ стає для дитини ширшим, відносини глибшими, а їх зміст різноманітнішим. Часто соціальне оточення неповноцінно задовольняє потреби дітей, значущі для становлення адекватної самооцінки в дошкільному віці, що в свою чергу має негативний вплив на формування внутрішньої позиції дитини.
Важливу роль у формуванні самооцінки відіграє структура сімейних відносин. Зміни, під впливом зовнішніх оцінок, «образу Я», як і соціально - моральних установок, більш значні, якщо дитина думає, що значущі для неї особи одностайні в оцінці її якостей чи поведінки, ніж у тих випадках, коли їхні думки розходяться.
Діти дошкільного та молодшого шкільного віку зазвичай життєрадісні, бадьорі, активні і надзвичайно допитливі. Вони дуже рухливі: бігають, стрибають, катаються на всьому, що рухається, лазять, пірнають, плавають, штовхаються, вовтузяться та б'ються один з одним. Завдяки цьому у них формується позитивна самооцінка. Якщо розглядати фізично неповноцінних дітей, то у них зазначаються суттєві проблеми у сфері міжособистісного сприйняття і спілкування, а також труднощі самоприйняття. У шкільні роки зовнішній вигляд дитини багато в чому визначає ставлення до неї однолітків та вчителів, що суттєво позначається на загальній самооцінці. Відомо, як жорстоко страждають діти, які за своїми фізичними особливостями які виділяються з класу. Зазвичай це діти «вигнанці». Діти з помітними відхиленнями у фізичному розвитку більшою мірою схильні до несприятливого впливу соціально-психологічної середовища, що сприяє формуванню негативної Я-концепції, залежності від оточення або бунту проти нього. Самооцінка тісно пов'язана з очікуваною батьківського оцінкою - так звана "ехо-самооцінка", або дзеркальне відображення в самооцінці батьківського бачення дитини та емоційного ставлення до неї. Самооцінка немов би відстає у своєму розвитку, продовжуючи залишатися "лінійною функцією" від ставлення батьків до дитини. Це створює надзвичайно психотравмувальну ситуацію для дитини.
Прагнучи сховатися від відносин, що несприятливо складаються, поза родинним колом, дитина у своїй сім'ї стикається з відсутністю справжніх глибоких почуттів і емоційним відкиданням батьків, що ще більше посилює її почуття неповноцінності. Самооцінка пов'язана з розмірами сім'ї та старшинством серед дітей, також з умовами, в яких дитина розвивається. У хлопчиків з високою самооцінкою відносини з братами і сестрами скоріш за все близькі, ніж конфліктні. Ця гармонійність у стосунках, судячи з усього, поширюється і за межі родини, бо висока самооцінка забезпечує добре володіння технікою соціальних контактів, дозволяє індивіду показати свою цінність, не докладаючи особливих зусиль.
Дитина набуває в родині здатності до співпраці, впевненості в тому, що вона оточена любов'ю, турботою і увагою. Все це створює міцну основу для її соціального розвитку. У сім'ях такого типу ревнощі і суперництво між дітьми зустрічаються рідко. Матері хлопчиків з високою самооцінкою знають більше половини друзів свого сина. І навпаки, третина матерів хлопчиків із низькою самооцінкою практично взагалі не знають, з ким із однолітків дружить їхній син. Цілком імовірно, що подібну необізнаність батьків можна розцінювати як свідчення недовіри дитини до них, обумовленої її оцінкою своєї ролі і становища в сім'ї. Якщо батьки внутрішньо приймають дитину, а відносини в родині є від самого початку здоровими, то цінність дитини для батьків виступає не як її заслуга, а як щось саме собою зрозуміле. Батькам досить того, що це - їхня дитина. Вони приймають її таким, якою вона є, незважаючи на її розумові або фізичні дані. Якщо дитині надається повна свобода у дослідженні навколишнього світу, якщо ніхто не обмежує і не спрямовує її діяльність, якщо виховним гаслом її батьків є м'якість і вседозволеність, результатом цього зазвичай стає підвищена тривожність, сумніви у власній цінності, низький рівень успішності і в остаточному рахунку нездатність будувати міцні відносини з людьми, засновані на взаємній повазі. Мабуть, дитина сприймає покарання в контексті всіх інших проявів ставлення до неї батьків. Уважне і дбайливе ставлення до дитини у поєднанні з вимогливістю робить непотрібними суворі покарання.
Судячи з усього, секрет формування високої самооцінки полягає в доброзичливому ставленні до дитини, готовності прийняти її такою, яка вона є, але в той же час і в умінні встановити при цьому певні межі.
Розлучення батьків, конфліктні відносини між ними стають джерелом проблем для дитини. Загальновідомо, що з розривом батьків часто пов'язані емоційні розлади, що може призвести до поганої поведінки в школі. Діти з сімей, де батьки розлучені, більш схильні до низької самооцінки, ніж діти, які ростуть у повних сім'ях. Діти, у яких хтось із батьків помер, немають суттєвих відхилень у рівні самооцінки. Таким чином, розрив між батьками має певний негативний, хоча і незначний, вплив на рівень самооцінки дитини.
Поряд з батьками та друзями, брати і сестри дитини становлять помітну частину її соціального оточення. Вони впливають на неї не тільки безпосередньо як члени сім'ї, але сама їх присутність неминуче позначається на взаєминах дитини з батьками.
Самооцінка дитини не пов'язана з порядком народження дітей у сім'ї. Важливим є сам факт наявності братів і сестер, бо у єдиної в сім'ї дитини самооцінка в середньому вище. Що до зацікавленості батьків у дитині, то тут можна виділити три сфери відносин, які особливо значущі як джерела зворотного зв'язку, що впливають на формування самооцінки у дітей:
1) знання батьками друзів дитини;
2) зацікавленість батьків у результатах навчання дитини;
3) взаємодія батьків з дитиною в загальній бесіді за столом. Взаємовідносини у цих трьох сферах можуть служити показником зацікавленості в благополуччі і розвитку дитини. Розглядаючи кожне з цих положень, можна зазначити наступне.
1. У молодшому шкільному віці емоційне життя дитини багато в чому визначається колом її друзів, які можуть виступати як основне продовження її самої. Тому реакція батьків на друзів сина або дочки є непрямим показником їхнього інтересу до дитини. Явна байдужість батьків сприяє формуванню у дитини низької самооцінки.
2. Зацікавленість у результатах навчання дитини - важливий показник загальної зацікавленості батьків у дитині. Одну з можливостей судити про те, як йдуть справи дитини в школі, дає шкільний щоденник. Тому реакція батьків на поточні записи в щоденнику характеризує їх ставлення до навчання дитини в цілому, до її здібностей і особистих якостей. Низька самооцінка пов'язана не з покараннями, а з байдужою реакцією батьків на шкільні оцінки дитини. Самооцінка дітей, батьки яких керувалися принципом підтримки, більш висока. Батьки, що байдуже відносяться до успіхів дитини в навчанні, взагалі не зацікавлені в своїй дитині. Навіть якщо батько чи матір лають дитину, карають її за отримані в школі погані оцінки, це все ж прояв інтересу і турботи про неї. Щовечора вся сім'я зазвичай зустрічається за обіднім столом. З точки зору інтересу, який проявляється батьками до дитини, ця ситуація показова, оскільки в ній відбивається все різноманіття сімейних взаємин.
Самооцінка дитини тісно пов'язана з її сприйняттям зацікавленості нею оточуючих. Переконаність у тому, що іншим людям вона цікава або нецікава, обумовлена змістом її Я-концепції в цілому. Якщо дитина дотримується не особливо високої думки про себе, вона схильна вважати, що іншим нецікаві її думки і заняття. Якісь деталі в поведінці і ставленні до неї батьків постійно підкріплюють це переконання. Адже дитина має багатий досвід спілкування з батьками і здатна уловлювати щонайменші знаки зацікавленості або неуваги до того, що вона говорить. Хтось із батьків у відповідь на її слова позіхнув, перебив її або змінив тему розмови, в їх очах вона бачить неуважність і байдужість, або, навпаки, її точка зору уважно вислуховується, викликає живий відгук, схвальні зауваження чи обгрунтовані заперечення - за всіма цими ознаками дитина безпомилково вгадує, цікава чи зовсім байдужа вона оточуючим. Зв'язок, який існує між байдужістю батьків і низькою самооцінкою дитини, не залежить від якихось статусних або рольових характеристик. Так само причини формування низької самооцінки полягають не в тому, чи дотримуються батьки м'якї або суворої лінії виховання, і не в тому, чи вважає дитина виправданим покарання, яким її піддають.
Відсутність позитивної залученості до турбот, інтересів дитини найчастіше супроводжується недоліком любові, невмінням ставитися до неї з повагою, дратівливістю і неуважністю в спілкуванні з нею. Які б типи поведінки батьків не асоціювалися з цими установками, абсолютно ясно одне: дитина повинна відчувати свою значущість, цінність для інших людей, які покликані про неї піклуватися. Це почуття є, мабуть, вирішальним чинником для формування позитивної самооцінки.
Список використаних джерел:
1. Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество. - М.: «Академия», 2000. - 456 с.
2. Кон И.С. Психология юношеского возраста./ Проблемы формирования личности / Учеб. Пособие для студентов пед. ин. - тов. - М.: Просвещение, 1979. - 175 с.
3. Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В. Психология и психотерапия семьи: Издательство "Питер", 1999. - 656с. (Серия мастера психологии).